جلسه هفتم

نسبت دادن رنگ به اشیاء در 3D MAX


 

 

نسبت دادن رنگ به اشیاء:



رنگ هایی که در 3DS MAX به اشیاء نسبت می دهیم از نوع واقعی هستند. این رنگها شامل 24 بیت اطلاعات بوده و تا 16 میلیون رنگ را ایجاد و پشتیبانی می کند. برای نسبت دادن رنگ به اشیاء از دو روش می توان استفاده نمود. در روش اول از پنجره object color استفاده می کنید که شامل دو پالت متفاوت رنگ است. این رنگ سطح شی را رنگ آمیزی نموده و همان چیزی است که در رندر دیدگاه مشاهده می شود.



در روش دوم از پنجره object color استفاده می کنید که دامنه رنگ 24 بیتی را به اشیاء نسبت می دهد.

در این پنجره چند مدل رنگ به شرح زیر موجود است .

HBV (Hue / Balance / Wniteness)



این مدل بهترین و طبیعی ترین روش ساخت رنگهای دلخواه را در اختیار شما قرار می دهد . ابتدا یک رنگ اصلی (Hue) را انتخاب می کنید سپس مقدار تیرگی یا روشنایی آن رنگ را تغییر می دهید تا رنگ دلخواه را به دست آورید.


مدل رنگ RGB (Red / Blue / Green)



در این مدل رنگ های اصلی قرمز و آبی و سبز را با یکدیگر ترکیب کنید تا رنگ دلخواه را ایجاد نمایید. می توانید لغزنده های سفید مقابل این رنگها را کلیک نموده و جابجا نمایید یا اعداد بین 0 تا 255 را در فیلد عددی وارد نمایید.

مدل رنگ HSV (Hue /saturation / Value)



در این مدل رنگ از سه مولفه برای ساخت رنگ دلخواه استفاده می کنیم.

پارامتر Hue رنگ اصلی را مشخص می کند.

پارامتر sat میزان خلوص رنگ را تغییر می دهد.

پارامتر value میزان درخشندگی یا شدت رنگ را تغییر می دهد.


نکته مهم : تفاوتی ندارد که از کدام مدل رنگ استفاده می کنید، هر تغییری که در یک مدل ایجاد نمایید، بی درنگ در سایر مدلهای رنگ انعکاس می یابد و رنگ حاصله را در نیمه سمت راست کادر خروجی رنگ مشاهده می کنید.

در نیمه سمت چپ رنگ اصلی را مشاهده می کنید.